Főoldal | Könyvlista | Gyorskereső

Átmenetileg a rendelés és szállítás szünetel
Tanuljuk meg a JavaScript használatát 24 óra alatt

Tanuljuk meg a JavaScript használatát 24 óra alatt

Michael Moncur:
Tanuljuk meg a JavaScript használatát 24 óra alatt


Megjelenés: 2006
Kiskapu Kiadó
472 oldal, bolti ár: 5980,- Ft

Internetes ár (-5%): 5681,- Ft

db

A könyv ismertetése

Vissza a lap tetejére | A könyv tartalomjegyzéke

Michael Moncur:
Tanuljuk meg a JavaScript használatát 24 óra alatt

Ha interaktívvá akarunk tenni egy weblapot, annak a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a JavaScript alkalmazása. Ez a könyv a korábban szintén a Kiskapu Kiadónál megjelent kötet frissített változata, amely már a JavaScript 2.0-ában megjelent fejlesztéseket is tartalmazza, és nem csak az alapvető fogásokat tárgyalja, hanem teljes példákat is bemutat a nyelv alkalmazására. Segítsgével megtanulhatjuk, hogyan illeszthetünk be egy weblap anyagába formokat, objektumokat, animációkat, multimédia elemeket, vagy hogyan használhatunk sütiket (cookies).

Bár a szerző az anyag összeállítása során semmiféle programozási előismeretet nem tételezett fel az olvasóról, mégis egészen magas szintig jut el a téma tárgyalásával. Ajánljuk tehát ezt a könyvet mindazoknak, akik a webes fejlesztéssel kapcsolatban nem elégszenek meg az egyszerű szöveges és képi tartalmak megjelenítésével, és az ügy érdekében nem riadnak vissza egy kis programozástól.

Bevezető

A Világháló kezdetben nem volt több egyszerű adattárnál, mára azonban hatalmas változásokon ment keresztül: szórakoztat, tanít és kapcsolatot tart. A Web fejlődésével párhuzamosan fejlődtek az eszközök is. Az egyszerű jelölőnyelvekhez (ilyen például a HTML) valódi programozási nyelvek társultak, többek között a JavaScript.

Ne ijedjünk meg a programozás szótól! Sok olvasó számára ez a kifejezés azt jelenti, hogy hosszú éjszakákat kell a képernyő előtt tölteni azon morfondírozva, milyen sorrendben kell leírni a különféle írásjeleket a kívánt hatás eléréséhez. (Ne értsük félre, de néhányunk kifejezetten élvezi az ilyesfajta dolgokat.)

Bár a JavaScript programozási nyelv, valójában nagyon egyszerű. Annak, aki még soha nem programozott, ez a nyelv kiváló bevezető lehet a programozás világába. Nagyon kevés tudásra van szükség ahhoz, hogy JavaScript programokat kezdhessünk írni: az első programot már a 2. lecke során el fogjuk készíteni.

Aki készített már HTML nyelvű weboldalakat, a JavaScript segítségével könnyedén feljavíthatja azokat. A JavaScript program állhat egyetlen sorból, de lehet teljes értékű alkalmazás is. A könyv során először egyszerűbb programokat készítünk, majd fokozatosan haladunk az összetett alkalmazások felé (elkészítünk például egy kártyajátékot), és felfedezzük a JavaScript legújabb képességeit is, például a távoli parancsvégrehajtást (AJAX).

Ha sok időt töltöttünk már weboldalak fejlesztésével, akkor tisztában vagyunk azzal, hogy a Világháló folyamatosan változik, és igen nehéz lépést tartani a legújabb nyelvekkel és eszközökkel. A könyv elolvasása után hozzáadhatjuk eszköztárunkhoz a JavaScriptet is. Én kifejezetten élveztem ennek a könyvnek az elkészítését, és remélem, hogy az Olvasó hasonlóan jól érzi majd magát a JavaScript-ismeretek elsajátítása során.

A JavaScript és a webes szabványok

Amikor a JavaScript először megjelent a böngészőkben, képességei meglehetősen korlátozottak voltak, de a JavaScript-programozók folyamatosan feszegették a határokat, hogy a lehető legteljesebb mértékben kihasználhassák a nyelv szolgáltatásait. Sajnos ez helytelen programok írásához vezetett: egyes parancsfájlok csak egyetlen böngészőfajtában működtek, ezért a JavaScript meglehetősen rossz hírbe keveredett.

A W3C (World Wide Web Consortium) szabványait támogató új böngészők széles körű elterjedésének és az AJAX-hoz hasonló új megoldásoknak köszönhetően azonban a JavaScript jövője ma már minden korábbinál fényesebbnek tűnik, és az új, felelősségteljesebb programozási módszerek is kezdenek teret nyerni. A nem tolakodó programozás elveit követve úgy bővíthetjük interaktív szolgáltatásokkal a weboldalainkat, hogy azok HTML kódja egyszerű és a szabványoknak megfelelő marad.

Ebből a könyvből megtanulhatjuk annak az irányelveit, hogy miként tartsuk be a szabványokat és használjuk a JavaScriptet körültekintően. A könyv valamennyi példaprogramjából száműztük a böngészőfüggő megoldásokat, és szabványos eljárásokat alkalmaztunk, így a programok a mai böngészők többségében működni fognak.

Hogyan használjuk a könyvet?

A könyvet 24 leckére osztottuk. Minden lecke egy-egy témakört jár körbe, és a leckék egyetlen óra alatt teljesíthetők. A tanulást a JavaScript alapjainál kezdjük, és innen haladunk folyamatosan a bonyolultabb témák felé. A könyvet elolvashatjuk egyetlen nap alatt, de bármilyen más ütemben is. (Ha lemondunk az alvásról, és tanulással töltünk egy 24 órás időtartamot, megtudhatjuk, milyen is számítástechnikai könyvek szerzőjének lenni.)

A könyv felépítése

A könyv hat részre oszlik, amelyek mindegyike a JavaScript egy-egy területére összpontosít:

Az I. rész (A webes parancsnyelvek és a JavaScript) bemutatja a JavaScriptet, leírja annak helyét a programozási nyelvek között, és ismerteti a nyelv legfontosabb szolgáltatásait. Emellett betekintést nyerünk a DOM (dokumentumobjektum-modell) szerkezetébe is, amely a JavaScriptet a webdokumentumokhoz kapcsolja.

A II. rész (A JavaScript alapjai) a JavaScript alapvető elemeit tárgyalja: a változókat, függvényeket, beépített függvényeket, objektumokat, ciklusokat és feltételes utasításokat. Ezen kívül a külső fejlesztésű programkönyvtárakról is tanulunk, amelyek különböző szolgáltatásokkal bővítik a JavaScriptet.

A III. rész (A DOM részletesebben) mélyebbre ás azoknak a DOM objektumoknak a világában, amelyeket majdnem minden JavaScript programban használni fogunk. Tárgyaljuk az eseményeket, az ablakokat és a webes űrlapokat, valamint megismerjük a CSS stíluslapokat és az azok megváltoztatását segítő DOM-szolgáltatásokat. Végül a W3C DOM-mal foglalkozunk, amely lehetővé teszi, hogy JavaScript kóddal az oldalak bármely elemét módosítsuk.

A IV. rész (A JavaScript haladó lehetőségei) elején a nem tolakodó programozási módszereket vesszük, amelyek megakadályozzák, hogy a felhasználókra erőltessünk JavaScript-szolgáltatásokat, és megőrzik a HTML dokumentumok érvényességét. Ezt követően az alkalmazások hibáinak megkeresésére látunk módszereket és eszközöket, majd megismerkedünk két új lehetőséggel: az AJAX és a Greasemonkey használatával.

Az V. rész (Multimédiás alkalmazások készítése a JavaScript segítségével) a JavaScript azon lehetőségeit tárgyalja, amelyek a grafikákkal, animációkkal, hangokkal és böngészőbővítményekkel végzett munkához állnak rendelkezésre.

A VI. rész (Összetett programok készítése) az összetett JavaScript alkalmazások készítésére összpontosít. Megtanuljuk, hogyan készíthetünk lenyíló menüket, kártyajátékokat és így tovább. Az utolsó leckében a JavaScript jövőjére vetünk egy pillantást, illetve azokra a nyelvekre, amelyekkel a későbbiekben szintén érdemes megismerkednünk.

 

Gyakorlat

A fejezetek végén található Gyakorlatokban lépésről lépésre készítünk el programokat, amelyekben a leckében tanult megoldásokat alkalmazzuk. Segítségükkel könnyebben készíthetünk a mindennapok során használható JavaScript alkalmazásokat.

Kérdezz-felelek, Ismétlő kérdések és Gyakorlatok

A leckék végén három lezáró részt találunk. A Kérdezz-felelek című részben a lecke témájához kapcsolódó, gyakran felmerülő kérdésekre adunk választ. Az Ismétlő kérdések próbára teszik a tudásunkat, a Gyakorlatok pedig a lecke során elsajátított anyag gyakorlásában segítenek.

A könyv honlapja

Mivel a JavaScript és a Világháló folyamatosan változnak, ismereteinket naprakészen kell tartanunk a könyv elolvasása után is. A könyv honlapja mindig friss adatokat tartalmaz, és megtaláljuk rajta a könyv példáihoz tartozó képeket és forráskódokat is. A honlap eléréséhez be kell jegyeztetnünk könyvpéldányunkat a következő címen:

http://www.samspublishing.com/register

A szerző honlapja

Michael Moncur (a szerző) a http://www.jsworkshop.com címen szintén fenntart egy honlapot, amely a könyvhöz kapcsolódik. Itt rendszeresen frissített híreket olvashatunk a JavaScript nyelvről és a DOM-ról, valamint hivatkozásokat találunk mintaprogramokhoz és részletes oktatóanyagokhoz.

Kedves Olvasó! Ha kérdései vagy megjegyzései vannak a könyvvel kapcsolatban, ha valamilyen hibát fedezett fel benne, vagy gondjai támadnak a programok futtatásával, a js3@starlingtech.com címen is felveheti a kapcsolatot a könyv szerzőjével. (Kérjük, először mindenképpen ellenőrizze a honlapon, hogy felmerült-e már az adott kérdés.)

A könyv tartalomjegyzéke

Vissza a lap tetejére | A könyv ismertetése

Michael Moncur:
Tanuljuk meg a JavaScript használatát 24 óra alatt

A szerzőről xi

Bevezetés xiii

I. rész A webes parancsnyelvek és a JavaScript

1. óra Ismerkedés a JavaScripttel

A webes programozás alapjai 4

Hogyan illeszkedik a JavaScript a weboldalba? 6

A böngészők és a JavaScript 9

A JavaScript képességei 12

Parancsnyelvek a JavaScript mellett 14

Összefoglalás 17

Kérdezz-felelek 17

Gyakorlatok 18

2. óra Egyszerű programok készítése

Eszközök 20

Mennyi az idő? 22

A program eleje 22

JavaScript utasítások 23

A kimenet előállítása 24

A program elhelyezése egy weboldalon 25

A program tesztelése 26

Gyakorlat: külön JavaScript fájl használata 29

Összefoglalás 31

Kérdezz-felelek 31

Gyakorlatok 32

3. óra A JavaScript programok működése

Alapfogalmak 34

A JavaScript nyelvtani szabályai 39

A megjegyzések használata 40

Javasolt programozási eljárások a JavaScriptben 40

Gyakorlat: eseménykezelő használata 41

Összefoglalás 43

Kérdezz-felelek 43

Gyakorlatok 44

4. óra A dokumentumobjektum-modell (DOM) működése

A DOM felépítése 46

A DOM szintjei 47

A window objektumok 48

Weboldalak kezelése 48

A már látott oldalak listájának elérése 51

A location objektum használata 52

Gyakorlat: Back és Forward gombok létrehozása 53

Összefoglalás 54

Kérdezz-felelek 54

Gyakorlatok 56

II. rész A JavaScript alapjai

5. óra Változók, karakterláncok és tömbök használata

A változók használata 60

Kifejezések és műveletek 63

A JavaScript adattípusai 64

Adattípusok közötti átalakítás 65

String objektumok használata 66

Munka szövegrészletekkel 69

Számokat tartalmazó tömbök 72

Karakterlánctömbök 73

Számtömbök rendezése 75

Gyakorlat: nevek rendezése és megjelenítése 75

Összefoglalás 78

Kérdezz-felelek 78

Gyakorlatok 80

6. óra Függvények és objektumok használata

Függvények 82

Az objektum fogalma 87

Programok egyszerűsítése objektumokkal 88

Beépített objektumok testreszabása 91

Gyakorlat: adatok tárolása objektumokban 93

Összefoglalás 95

Kérdezz-felelek 95

Gyakorlatok 96

7. óra A vezérlés szabályozása feltételekkel és ciklusokkal

Az if utasítás 98

Feltételek megfogalmazása röviden 101

Több feltétel ellenőrzése az if és else utasításokkal 102

Több feltétel kezelése a switch utasítással 104

A for ciklus 105

A while ciklus 107

A do...while ciklus 108

A ciklusok felhasználási lehetőségei 109

Objektumtulajdonságok bejárása 110

Gyakorlat: tömb kezelése ciklussal 111

Összefoglalás 114

Kérdezz-felelek 114

Gyakorlatok 116

8. óra Beépített függvények és programkönyvtárak használata

A Math objektum 118

A Math függvényeinek használata 119

Dátumok használata 122

Harmadik féltől származó programkönyvtárak 125

Egyéb programkönyvtárak 127

Gyakorlat: Különleges hatások programkönyvtár segítségével 127

Összefoglalás 130

Kérdezz-felelek 130

Gyakorlatok 132

III. rész A DOM részletesebben

9. óra Események kezelése

Az eseménykezelők működése 136

Az egér eseményei 141

A billentyűzet eseményei 145

Az onLoad és onUnload események használata 147

Gyakorlat: leírások az oldalakon lévő hivatkozásokhoz 148

Összefoglalás 151

Kérdezz-felelek 151

Gyakorlatok 153

10. óra Ablakok és keretek használata

Ablakok kezelése objektumokon keresztül 156

Ablakok mozgatása és átméretezése 159

Időzítés 160

Párbeszédablakok megjelenítése 163

Keretek használata 165

Gyakorlat: keretek használata a JavaScripttel 166

Összefoglalás 168

Kérdezz-felelek 168

Gyakorlatok 169

11. óra Adatgyűjtés űrlapok segítségével

A HTML űrlapok alapjai 172

A form objektum használata 173

Űrlapok eseményeinek kezelése 174

Űrlapról származó adatok megjelenítése 181

Űrlapadatok elküldése elektronikus levélben 182

Gyakorlat: űrlap-érvényesítés 183

Összefoglalás 185

Kérdezz-felelek 186

Gyakorlatok 187

12. óra Stíluslapok használata

Stílus és tartalom 190

Stíluslapok meghatározása és használata 191

CSS tulajdonságok használata 194

Egy egyszerű stíluslap létrehozása 197

Külső stíluslapok használata 199

Stílusok vezérlése JavaScriptből 200

Gyakorlat: dinamikus stílusok 201

Összefoglalás 204

Kérdezz-felelek 204

Gyakorlatok 205

13. óra A W3C DOM használata

A DOM és a dinamikus HTML 208

A DOM szerkezete 208

Elhelyezhető elemek létrehozása 211

Gyakorlat: mozgatható réteg készítése 214

Összefoglalás 217

Kérdezz-felelek 218

Gyakorlatok 219

14. óra A DOM további lehetőségei

A DOM csomópontok használata 222

Objektumok elrejtése és felfedése 224

Az oldalon lévő szöveg módosítása 226

Szöveg kiírása az oldalra 227

Gyakorlat: navigációs fa készítése 229

Összefoglalás 232

Kérdezz-felelek 233

Gyakorlatok 234

IV. rész A JavaScript haladó lehetőségei

15. óra Nem tolakodó programok készítése

A programírás alapelvei 238

Böngészőadatok lekérése 244

A böngésző adatainak megjelenítése 245

Böngészőfüggetlen programok 248

A JavaScriptet nem ismerő böngészők támogatása 250

Gyakorlat: nem tolakodó program készítése 252

Összefoglalás 255

Kérdezz-felelek 255

Gyakorlatok 257

16. óra Hibakeresés

A hibák elkerülése 260

Alapszintű hibakereső eszközök 263

Hibakezelők készítése 265

Fejlett hibakereső eszközök 268

Gyakorlat: egy program hibáinak megkeresése 271

Összefoglalás 275

Kérdezz-felelek 276

Gyakorlatok 277

17. óra AJAX: távoli parancsvégrehajtás

Az AJAX 280

Egyszerű AJAX könyvtár készítése 285

AJAX teszt készítése a könyvtár segítségével 287

Hibakeresés az AJAX alkalmazásokban 291

Gyakorlat: élő keresőűrlap készítése 292

Összefoglalás 297

Kérdezz-felelek 297

Gyakorlat 298

18. óra Greasemonkey: a böngészés élményének javítása a JavaScriptttel

A Greasemonkey 300

A felhasználói parancsfájlok használata 303

Saját felhasználói parancsfájlok készítése 306

Egyszerű felhasználói parancsfájl készítése 306

Gyakorlat: felhasználói parancsfájl készítése 311

Összefoglalás 314

Kérdezz-felelek 314

Gyakorlat 316

V. rész Multimédiás alkalmazások készítése a JavaScript segítségével

19. óra Képek és animáció

Dinamikus képek használata 319

Váltóképek készítése 321

Egy egyszerű JavaScript diabemutató 325

Gyakorlat: a diabemutató animálása 328

Összefoglalás 333

Kérdezz-felelek 333

Gyakorlatok 334

20. óra Hangok és bővítmények használata

Mire jók a bővítmények? 336

A JavaScript és a Flash 338

Hangok lejátszása a JavaScripttel 339

Hangok kipróbálása a JavaScripttel 342

Gyakorlat: zene lejátszása az egér használatával 344

Összefoglalás 348

Kérdezz-felelek 348

Gyakorlatok 349

VI. rész Összetett programok készítése

21. óra Lenyíló menük készítése a JavaScripttel

Lenyíló menük tervezése 354

A lenyíló menü viselkedésének programozása 359

Gyakorlat: a menü csinosítása a CSS segítségével 363

Összefoglalás 365

Kérdések és válaszok 365

Gyakorlatok 366

22. óra Játék az élet

A játék 367

A HTML dokumentum elkészítése 369

A program megírása 371

A játék megjelenésének szabályozása a CSS segítségével 376

Gyakorlat: a játék összerakása 377

Összefoglalás 382

Kérdezz-felelek 382

Gyakorlatok 383

23. óra JavaScript alkalmazások készítése

Gördülő szöveget tartalmazó ablak létrehozása 385

Stíluslapváltás a JavaScript segítségével 388

Gyakorlat: dinamikus űrlap készítése 393

Összefoglalás 397

Kérdezz-felelek 397

Gyakorlatok 398

24. óra A JavaScript jövője

JavaScript-lehetőségek haladóknak 400

A jövő webes technológiái 400

Gondoljunk a jövőre! 403

Áttérés más nyelvekre 405

Gyakorlat: „húzd és ejtsd” objektumok létrehozása 406

Összefoglalás 411

Kérdezz-felelek 412

Gyakorlatok 413

VII. rész Függelékek

A függelék További JavaScript-források

Más könyvek 417

JavaScript-honlapok 418

Webhelyfejlesztés 418

A könyv honlapja 418

B függelék JavaScript-fejlesztőeszközök

HTML-érvényesítők 421

Hibakereső eszközök 422

C függelék Szószedet

D függelék A JavaScript áttekintése

Beépített objektumok 427

Objektumok létrehozása és testreszabása 431

JavaScript-utasítások 432

Beépített JavaScript-függvények 435

E függelék A DOM áttekintése

DOM Level 0 437

DOM Level 1 439

Tárgymutató 443

Vissza a lap tetejére