Főoldal | Könyvlista | Gyorskereső

Átmenetileg a rendelés és szállítás szünetel
AutoDesk AutoVision - A valóságh? képek készítésének eszköze

AutoDesk AutoVision

A valóságh? képek készítésének eszköze

Pintér Miklós:
AutoDesk AutoVision
A valóságh? képek készítésének eszköze

Megjelenés: 1997
ComputerBooks Kiadó
265 oldal, bolti ár: 1961,- Ft

Internetes ár (-5%): 1863,- Ft

db

A könyv ismertetése

Vissza a lap tetejére | A könyv tartalomjegyzéke

Az AutoCAD alkalmazóinak többsége előbb-utóbb eljut arra a pontra, hogy a kétdimenziós műszaki rajzokon kívül megpróbálkozik a szemléletesebb térbeli ábrázolással. Erre több lehetőség is van, hiszen már az AutoCAD korai változatai is tartalmazták a 3D rajzolás lehetőségét. Igaz, ezek részben egyszerű drótváz modell létrehozását tették lehetővé, részben viszonylag bonyolult műveletek után hozhattunk létre hálóval bevont felületeket. A térbeli ábrázolást nagyban megkönnyítette, amikor az AutoCAD az AME modullal kiegészítve jelent meg. Ez lehetővé tette, hogy egyszerűen, rövid idő alatt valódi szilárdtestet hozzunk létre, amelyhez anyagot is lehet hozzárendelni. Az Autodesk egyik legújabb programja az Autodesk Mechanical Desktop pedig eleve a térbeli ábra létrehozásával kezdi a tervezést, ebből hozhatunk létre síkbeli műszaki rajzokat.

Bármely eljárással megrajzolt térbeli ábra akkor mutat igazán, ha valamilyen módon testszerűvé, valóságossá tesszük a megjelenését.
A legegyszerűbb megoldás a TAKARÁS (HIDE) parancs alkalmazása, amely kiszámolja az eltakart éleket és csak azokat jeleníti meg, amelyek az adott nézőpontból láthatók. Jobb megoldást jelent az ÁRNYALÁS (SHADE) alkalmazása, amely a SHADEDGE rendszerváltozó beállításától, valamint az AutoCAD konfigurációjában beállított színek számától függően, a rajzolási színekkel vonja be a felületet. A megjelenítés minőségében még nagyobb ugrást jelent az AutoCAD RENDER parancsának alkalmazása, amely lehetővé teszi, hogy a felületekhez anyagmintákat rendeljünk, ezeket esetleg editáljuk, és különböző hatású és helyzetű lámpákat használjunk a megvilágításhoz.

Az igazi fotorealisztikus kép készítését azonban akkor valósíthatjuk meg, ha alkalmazzuk az AutoCAD kiegészítéseként kapható AutoVision programot, amely minden eszközt biztosít ahhoz, hogy az objektum képének végső megjelenését a felhasználó az igénye szerint alakíthassa.

A program sokrétűen felhasználható, hiszen bútorok és egyéb lakberendezési tárgyak, gépalkatrészek és a legkülönfélébb járművek formatervezésére is felhasználható. Tudjuk, hogy mennyire fontos egy-egy tárgy színezése, vagy az, hogy egy rögzített objektum hogyan, milyen irányba vet árnyékot. Ezek kipróbálására, bemutatására szintén alkalmazhatjuk az AutoVision programot.
Egy másik tipikus alkalmazási lehetőség az építészeti alkalmazás. Hiába készítjük el például egy épület térbeli vonalas rajzát, az igazi látványt majd csak az eredményezi, ha a vakolatnak megfelelő mintát rendelünk hozzá a falakhoz, "cserepezzük" a háztetőt, és megjelenítjük a különböző időpontokban keletkező árnyékokat is. A teljességet az jelenti, amikor beillesztjük ezt a valósághű képet az építési területről készült - szkennerrel beolvasott - fényképbe, láthatóvá téve az épület adott környezetbe való illeszkedését.

Az AutoVision használatakor lehetőségünk van tehát arra, hogy egy tájról készült fényképet háttérként használjunk az AutoCAD rajzhoz, mint ezt az alábbi ábra is mutatja.

A fenti ábrában egy háznak a vonalas rajza is látható, de a valósághű megjelenés eléréséhez vakolatot választhatunk hozzá.

A ház rajza a fenti ábrán még a levegőben lebeg, hiszen az AutoCAD rajzlapon megrajzolt állapotban van. Ha az eredeti környezetben akarjuk látni, akkor úgy kell elhelyezni a rajzlapon, hogy a háttér megfelelő részéhez illeszkedjen.

Ahogy a kinagyított részlet mutatja, a tervezett ház úgy jelenik meg a háttér környezetben, mintha már tényleg ott lenne.

Ennek a sokrétű programnak az alkalmazhatóságát mutatja be ez a könyv, amely megismerteti a felhasználót a renderelés elméletének legalapvetőbb tudnivalóival és példák készítésével segít elsajátítani a program alkalmazását.

A könyv tartalomjegyzéke

Vissza a lap tetejére | A könyv ismertetése

Bevezetés

Néhány példa az alkalmazásra

Megjelenítések összehasonlítása

Takarás (Hide)
Árnyalás (Shade)
Render
AutoVision

Alapismeretek

Telepítés
Elérési utak megadása
Jogosultsági kód
Parancsok kiadása

Renderelési fogalmak

Renderelési lépések
A háromdimenziós test rávetítése kétdimenziós síkra
Takart felületek eltávolítása
Színárnyalatok megjelenését befolyásoló tényezők
Megvilágítás
Szórt háttérvilágítás
Távoli fényforrások
Pontszerű fényforrások
Reflektorfény
Árnyékolás
Renderelés

A RENDER parancs

A RENDER parancs alkalmazása
Rendering Type (Renderelés típusa)
Screen Palette (Színkiosztás)
Best Map/No Fold (Legjobb kiosztás/Leképezés nélkül)
Best Map/Fold (Legjobb kiosztás/Leképezéssel)
Fixed ACAD Map (Fix ACAD kiosztás)
Rendering Options (Renderelési opciók)
Smooth Shading (Finomárnyalás)
Apply Materials (Anyag megjelenítése)
Shadows (Árnyékolások)
Smoothing Angle (Árnyalás szöge)
More Options... (További opciók)
Scene to Render (Render jelenetek)
Background... (Háttér)
Fog/Depth Cue... (Köd/Mélység jelző)
Destination (Kimenet)
Query For Selections (Kiválasztás jelöléssel)
Crop Window (Feltáruló ablak)

Render Window (Render ablak)

File menü
Edit menü
Window menü
Toolbar (Eszköztár)
Státusz terület

A renderelés további opciói

AutoCAD Render Options (AutoCAD renderelési opciók)
Render Quality (Renderelési minőség)
Gouraud árnyékolás
Phong árnyékolás
Face Controls (Lapszabályozók)
Discard Back Faces (Hátlapok törlése)
Back Face Normal is Negative ( Hátlap normálisa negatív)
AutoVision Render Options (AutoVision renderelési opciók)
Anti-aliasing Resoloution (Anti-aliasing felbontás)
Face Controls (Lap szabályzók)
Depth Map Shadow Controls (Árnyéktérkép szabályzók)
Texture Map Sampling (Szerkezeti térkép mintázás)
AutoVision Raytrace Render (AutoVision sugárnyomos renderelés)
Adaptive Sampling (Átalakító mintázás)
Ray Tree Depth (Sugárfa mélység)

Felületek és anyagok

Anyagjellemzők
Szín
Színvariációk a felületeken
Áttetszőség
Blokkok, fóliák és anyagkijelölés
Mapping (Térképezés)
Tiling és Cropping
Szövettérképek
Tükrözési térkép
Átlátszatlansági térképek
Bump térképek
Szilárdtest anyagok
Térkép vetítési típusok
Síkra vetítés
Hengeres vetítés
Gömb vetítés
Szilárdtest vetítés

Anyagok hozzárendelése

Felületminta kép alapján
Materials Library (Anyagkönyvtár)
Library List (Könyvtár lista)
Open... (Megnyit)
Save... (Elment)
Material List (Anyagok listája)
Import
Export
Preview
Delete (Töröl)
Purge (Tisztít)
Save... (Elment)
A Materials (Anyagok) párbeszédablak
Materials (Anyagok)
Attach< (Hozzárendelés)
Detach< (Leválasztás)
By ACI (ACI szerint)
By Layer (Fólia szerint)
Preview (Előnézet)
Materials Library... (Anyagkönyvtár)
Select< (Kiválasztás)
Modify... (Módosítás)
Duplicate... (Sokszorosítás)
További lehetőségek
New... (Új)
New Standard Material (Új szabványos anyag)
Material Name: (Anyagnév:)
Attribute (Tulajdonságok)
Color/Pattern (Szín/Minta)
Ambient (Környezet)
Reflection (Tükrözés)
Roughness (Érdesség)
Transparency (Átláthatóság)
Refraction (Visszaverődés)
Bump Map (Domborúsági térkép)
Value (Érték)
Color (Szín)
By ACI (ACI szerint)
Lock (Zár)
Mirror (Tükrözés)
Color System (Színrendszer)
Red/Green/Blue (Piros/Zöld/Kék)
Hue/Lightness/Saturation (Színárnyalat/Fényesség/Telítettség)
Színkör használata
Bitmap Blend
File Name (Fájlnév)
Adjust Bitmap (Bitmap szabályozása)
Offset (Eltolás)
Scale (Arány)
Maintain Aspect Ratio (Aspektus arány fenntartása)
Tiling (Burkolás)
Preview (Előnézet)
További új anyagminták
New Granite Material (Új gránitanyag)
First Color (Első szín)
Second Color (Második szín)
Third Color (Harmadik szín)
Fourth Color (Negyedik szín)
Reflection (Tükrözés)
Roughness (Érdesség)
Sharpness (Élesség)
Scale (Arány)
Bump Map (Domborúsági térkép)
New Marble Materials (Új márványanyag)
Stone Color (Kő szín)
Vein Color (Erezet szín)
Reflection (Tükrözés)
Roughness (Érdesség)
Turbulence (Zavarosság)
Sharpness (Élesség)
Scale (Arány)
Bump Map (Domborúsági térkép)
New Wood Material (Új faanyag)
Light Color (Világos szín)
Dark Color (Sötét szín)
Reflection (Tükrözés)
Roughness (Érdesség)
Light/Dark (Világosság/Sötétség)
Ring Density (Gyűrű sűrűség)
Ring Width (Gyűrű szélesség)
Ring Shape (Gyűrű alak)
Scale (Arány)
Bump Map (Hullámossági térkép)

Mapping (Térképezés)

Projection (Vetítés)
Acquire from (Kimásolás)
Copy to (Átmásolás)
Adjust Coordinates... (Koordináták hozzáigazítása)
Adjust Planar Coordinates (Síkbeli vetület koordinátái)
Parallel Plane (Párhuzamos sík)
WCS XY Plan (FKR XY sík)
WCS XZ Plan (FKR XZ sík)
WCS YZ Plan (FKR YZ sík)
Picked Plane (Kiválasztott sík)
Center Position (Középhelyzet)
Pick Points< (Pontok kijelölése)
Offset and Rotation (Párhuzamos eltolás és forgatás)
Adjust Bitmap... (Bitmap hozzáigazítás)
Tiling (Mozaik):
Adjust Cylindrical Projection (Hengeres vetület hozzáigazítása)
Parallel Axis (Párhuzamos tengely)
Central Axis Position (Tengely Középhelyzet)
Adjust Bitmap... (Bittérkép beállítása)
Pick Points< (Pontok kiválasztása)
Offset and Rotation (Párhuzamos eltolás és forgatás)
Adjust Spherical Projection (Gömbszerű vetítés beállítása)
Parallel Axis (Párhuzamos tengely)
Polar Axis Position (Poláris tengely helyzet)
Pick Points< (Pontok kiválasztása)
Offset and Rotation (Párhuzamos eltolás és forgatás)
Adjust Bitmap... (Bittérkép beállítása)
Adjust Solid Coordinates (Szilárdtest koordináták beállítása)
U Scale, V Scale, W Scale (U arány, V arány, W arány)
Pick Points< (Pontok Kiválasztása)
Maintain Aspect Ratio (Aspektus arány fenntartása)

Fog (Köd)

Enable Fog (Köd kapcsoló)
Fog Background (Köd háttér)
Color Controls (Színszabályozók)
Near/Far Distance (Közel/Távol)
Near/Far Fog Percentage (Közeli/Távoli köd százalék)

Fényforrások

Ambient Light (Szórt háttérvilágítás)
Modify (Módosítás)
Delete (Törlés)
Select< (Kiválasztás)
Nort Location... (Északi irány pozíció)
Új fényforrás létrehozása
Point Lights (Pontszerű fényforrások)
Attenuation (Tompulás)
None (Nincs)
Inverse Linear (Inverz lineáris)
Inverse Square (Inverz négyzetes)
Show... (Megmutat)
Modify< (Módosítás)
Shadow On (Árnyék be)
Shadow Options... (Árnyék opciók)
Shadow Volumes/Raytrace Shadows (Árnyék térfogat/Sugárnyom árnyékok)
Shadow Map Size (Árnyéktérkép méret)
Shadow Softness (Árnyék finomság)
Shadow Bounding Objects (Árnyékhatároló tárgyak)
Distant Light (Távoli fény)
Distant Light(Távoli fény) létrehozása
Name (Név)
Intensity(Fényerősség)
Color (Szín)
Shadows (Árnyékok)
Azimuth (Irányszög) és Altitude (Magasság)
Light Source Vector (Fényforrás vektor)
Modify (Módosítás)
Sun Angle Calculator (Napszög kalkulátor)
Date (Dátum)
Clock Time (Óra szerinti idő)
Azimuth (Irányszög) és Altitude (Magasság)
PST
Daylight Savings (Nappali fény lementések)
Latitude (Szélességi fok)
Longitude (Hosszúsági fok)
North (Észak)
West (Nyugat)
Geographic Location (Földrajzi elhelyezkedés)
Latitude and Longitude (Szélességi fok és Hosszúsági fok)
Nearest Big City (Legközelebbi nagyváros)
Spotlight (Reflektorfény)
New Spotlight (Új reflektorfény)
Light Name (Fény név)
Intensity (Fényerősség)
Position (Elhelyezkedés)
Modify (Módosítás)
Show (Megjelenítés)
Location (Elhelyezkedés)
Target (Célpont)
Color (Szín)
Hotspot (Intenzív fény)
Falloff (Tompulás)
Attenuation (Elhalványodás)
Shadows (Árnyékok)

Landscape Object (Tájkép objektum)

New Landscape Object (Új tájkép objektum)
Landscape Objects (Tájkép tárgyak)
Height (Magasság)
Position (Elhelyezés)
Geometry(Geometria)
Single Face (Egy lap)
Crossing Face (Keresztező lap)
View Aligned (Nézethez illesztett)
Néhány további tudnivaló az elhelyezéssel kapcsolatban
Edit Landscape Object (Tájkép objektumok szerkesztése)
Tájkép objektum közvetlen módosítása
Landscape Library (Tájkép könyvtár)
Modify... (Módosítás)
Default Geometry (Alapértelmezési geometria)
Name (Név)
Image File (Képfájl)
Opacity Map File (Homályossági térképfájl)
New... (Új)
Delete (Törlés)
Open... (Megnyitás)
Save... (Mentés)

Background (Háttér)

Solid (Tömör)
AutoCAD Background (AutoCAD háttér)
Gradient (Szín egybemosódás)
Horizont (Látókör)
Height (Magasság)
Rotation (Forgatás)
Colors (Színek)
Top/Middle/Bottom (Felső/Középső/Alsó)
Image (Kép)
Fit to Screen (Képernyőhöz igazítás)
Use Image Aspect Ratio (Kép aspektus arány használat)
Center (Középhelyzet)
Merge (Beolvasztás)
Environment (Környezet)

Képek kimentése

Active Viewport (Aktív nézetablak)
Drawing Area (Rajzterület)
Full Screen (Teljes képernyő)
Format (Formátum)
TGA
TIFF
GIF
Offset, Size, Default (Eltolás, Méret, Alapérték)
Offset (Eltolás)
Size (Méret)
Név megadása
Renderelés külön képernyőre
Grafikus fájlba írás közvetlenül

Képek megjelenítése

Image (Kép)
Screen (Képernyő)
Image Offset (Képeltolás)
Image Size (Képméret)
Screen Offset (Képernyő eltolás)
Screen Size (Képernyőméret)
Reset (Alapbeállitás)
Képek méretének megváltoztatása
Kép eltolása

Jelenetek

A SCENE (JELENET) parancs
New... (Új)
Modify... (Módosítás)
Delete (Törlés)
Új jelenet létrehozása
Jelenet módosítása

Animáció

Kamera és cél útvonal
Távoli fény elérési utak
Áthaladás
Az animációs forgatókönyv
Az ANIMATE parancs
Animation: (Animáció)
New (Új)
Rename... (Átnevez)
Delete (Törlés)
Kamera Path (Kamera út)
Select Movement (Mozdulat kiválasztása)
Animation Time (Az animáció Ideje)
Insert Movement (Mozdulat beillesztése)
Delete Movement (Mozdulat törlés)
Show Movement... (Mozdulat megjelenítés)
Camera View (Kameranézet)
Walk-Through (Áthaladás)
Escape (Kílépés)
Light Path (Fény út)
Animate On (Animálás be)
Start/End Time és Start/End Date (Kezdés/Befejezés idő,
Kezdés/Befejezés dátum)
Distant Light Select (Távoli fény kiválasztás)
Modify Light (Fény módosítás)
Preview (Előnézet)
Start Time és Finish Time (Kezdő idő és Befejező Idő)
Pause Between Frames (Szünet a képek között)
View (Nézet)
Options (Opciók)
Frames per Second (Másodpercenkénti kép)
Lens Length (Lencse hosszúság)
Image Files (Képfájlok)
Save Script (Forgatókönyv kimentése)
Run Script (Forgatókönyv lefuttatása)
Egy Animáció összeállítása:

Az FLCREATE alkalmazás

Az FLCREATE alkalmazás lefuttatása
Az Animáció lejátszása
Az FLCREATE alkalmazás opciói
Kimenő felbontás opciók
Fájl kimenő opciók
Rezgető opciók
Néhány példa az FLCREATE használatára

Animáció lejátszása

Animáció lejátszás a DOS alatt
Menük
PLAYER menü
FILE menü
FRAMES panel
Különálló képek megtekintése
Az animáció sebességének beállítása
Animáció lejátszás Windows alatt
File menü
New Script... (Új forgatókönyv)
A beállítás betűjelei
Szerkesztő billentyűk
Hang billentyűk
Add Looping (Hurok hozzáadása)
Test (Tesztel)
Save (Mentés)
Load Script... (Forgatókönyv betöltése)
Edit script... (Forgatókönyv szerkesztése)
Open Animation (Animáció megnyitása)
Get Sound... (Hang bekapcsolása)
Anim Settings... (Animáció beállítások)
Az Animation Settings beállítási lehetőségei:
Convert Anim... (Animáció konvertálása)
Edit menü
Options menü

Importálás a 3D Studio programból

A 3DSIN parancs
Available Objects (Rendelkezésre álló objektumok)
Add All (Mindent hozzáad)
Add (Hozzáad)
Selected Objects (Kiválasztott objektumok)
Remove (Áthelyezés)
Remove All (Mindent Áthelyez)
Save to Layers (Fóliákra mentés)
By Objekt (Tárgy szerint)
By Material (Anyag szerint)
By Objekt Color (Tárgyszín szerint)
Single Layer (Egyedi fólia)
Multiple Material Objects (Több anyaggal rendelkező objektumok)
Always Prompt (Prompt mindenhol)
Split Object by Material (Tárgy szétdarabolás anyag szerint)
Assign First Material (Első anyag kijelölése)
Select a Material (Anyagkiválasztás)
Assign First Material (Első anyag kijelölése)
Don't Assign a Material (Nincs anyagkijelölés)

Exportálás a 3D Studio programba

A 3DSOUT parancs
Derive 3D Studio Objects From (3D Studio tárgyak létrehozása)
Layer (Fólia)
ACI (AutoCAD Color Index)
AutoCAD Object Type (AutoCAD objektumtípus)
AutoCAD Blocks (AutoCAD blokkok)
Smoothing (Simítás)
Auto-Smoothing (Automatikus simítás)
Degrees (Fokok)
Welding (Egyesítés)
Auto-Welding (Automatikus egyesítés)

Egyebek

A STATS parancs
Az RPREF parancs
A SHOWMAT parancs
Az RCONFIG parancs
A RENDSCR parancs
A RENDERUNLOAD parancs

Gyakorlat

Tárgymutató

Parancsok
Párbeszédablakok

Vissza a lap tetejére

mesekönyv

szoftver